Säkerhetsbälte när man rider?

Ja det ni läste är sant!
Dom har tagit fram ett säkerhetsbälte till när man rider, så att man inte ska kunna ramla av. Det sägs att själva "säkerhetsbältet" ska lossna om det behövs annars finns det en knapp man kan öppna det själv med. Det sägs även att man ska kunna röra sig fritt i sadeln även med den anordningen och även kunna hoppa med den utan att den ska vara ivägen.
 Säkerhetsbältet består av tre delar - själva ramen runt sadeln, selen och så en processor. Ramen ska passa hästens rörelser och ryttarens rörelser i sadeln. Selen är ett justerbart midjebälte och går att justera både fram och bak. Processorn är det som läser in information om det som händer i sadeln. Därefter avgör den när det är dags att lösa ut. 

   Systemet är batteridrivet, om batteriet börjar ta slut så lyser en lampa. Skulle batteriet ta slut helt så varken låser eller öppnar sig processorn, då får du i stället själv lösa ut med knappen.

 

Mina tankar kring det här: För det första tycker jag att den är fruktansvärt ful och ser väldigt klumpig ut, även fast den kanske inte är det. Jag förstår inte heller varför man skulle vilja rida omkring med det där? Visst den kanske funkar bra det vet jag ju inte eftersom jag inte har testat den, men jag tror inte riktigt på idén en sak är att den är batteridriven om då batteriet tar slut så låser den inte upp sig själv då måste man hinna trycka på knappen ifall man ska komma loss. Jag förstår inte hur "bältet" ska kunna veta när man kanske är påväg att ramla av, då kan den ju inte öppna sig för den är ju till för att hålla kvar ryttaren. Och vid det tillfället tänk om hästen skulle gå omkull? hur ska man göra när man sitter helt fast i sadeln på en häst som kanske har panik och försöker ta sig upp? Den här idén kanske hjälper många från att kanske tappa balansen ifall hästen skulle göra ett bocksprång eller nått, men då skulle jag nog hellre träna min balans på backen innan jag satte mig på en häst. Visst även fast man har ridit i flera år så kan man ramla av men det minskar nog med att ryttaren är mer tränad och har mer balans. Jag skulle aldrig sätta på min häst den och jag skulle inte heller vilja sitta fast i den här säkerhetsbälts idén.

Vad tycker ni om den här idén? skulle ni vilja testa den?

 

 
 
 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0