Otrolig häst idag

Ridpasset idag var näst intill perfekt, hur mjuk och fin som helst.
 
När jag kom till stallet så bytte jag om sen tog jag direkt in Valle och borsta han och försökte få bort lite smutsfläckar, dom är verkligen svåra att få bort på vita hästar. Måste ta och köpa ett bra skimmel schampo snart så jag har en vit häst i sommar. När jag hade borstat klart så funderade jag på om jag skulle ut i skogen till klätterbackarna eller om jag skulle känna igenom honom på banan. Till slut valde jag banan så idag vart det ett dressyrpass som för mestadels var perfekt.
 
Började med att skritta fram sen kortade upp tyglarna och gjorde volter i varje hörn och halter, tre på långsidorna och en på varje kortsida.
 
Ungefär sådär.
 
Gjorde likadant i båda varven i skritt, lät honom sträcka ut lite efter det. Samlade upp honom och gjorde allt i trav, där han skulle snabbt reagera på skänkel efter halten så att han kom fram i trav och höll sig samlad. Jag satt ner i traven hela tiden, en hel del utan stigbyglar också för att träna upp min balans mer när jag sitter i sadeln. Körde lite galopp på långsidorna innan jag lät honom sträcka på sig igen. När jag kortade upp tyglarna igen så kände jag verkligen att han var samlad och mjuk så körde lite till innan jag galoppera några varv åt båda hållen. Det var då han förvåna mig som mest idag eftersom han har haft svårt med höger galoppen ett tag, men idag fattade han fel två gånger, men till slut fattade han rätt flera gånger på rad. Han var även samlad när han väl fattade rätt galopp, för några veckor sen fattade han alltid fel galopp och väl när han fattade rätt så kunde han inte samla sig utan bara sprang iväg. Så nu känns det som att det är påväg åt rätt håll i alla fall, det känns riktigt bra.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0